Het leed dat 4 seizoenen heet - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Frans Joke - WaarBenJij.nu Het leed dat 4 seizoenen heet - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Het leed dat 4 seizoenen heet

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

20 Juli 2012 | Nederland, Utrecht

20 juli 2012

Je kunt beter in het hoogseizoen naar Italië gaan. Geen moeilijk gedoe over wat er in de koffer moet, want dat is alleen zomerkleding.
Deze keer is Canada aan de beurt.
Maar ja, in Canada bestaat de mogelijkheid dat je 4 seizoenen tegenkomt op één dag, laat staan in bijna 3 weken. Op 3000 meter hoogte is het zomaar rond het vriespunt en in het zonnige zuiden kan het wel 30 tot 35 graden worden. Dus de koffers bevatten naast zwemkleding, t-shirts ook fleece, regenjas en sokken. Je kleden in lagen is het devies. Dus er staan nu twee koffers gereed binnen de limiet van 23 kg per persoon.

Het werk is voorlopig afgerond, 3 weken vrijaf. Poes Robin hebben wij weggebracht naar haar eigen hotel bij Willem te Breukelen (ultra all inclusive > het all inclusive staat voor de maaltijden en drankjes, het ultra voor de aandacht). We noemen haar vakantieadres dan ook schertsend het Hilton Brooklyn.

De uren kruipen voorbij …... voorlopig de laatste verantwoordelijke maaltijd gekookt op Hollandse bodem, het huis opgeruimd en schoongemaakt, wassen gedraaid, gedroogd en gestreken en daarna toch niet genoeg rust in je lijf om te gaan zitten. Herkenbaar? Morgen zal zoon Gerhard ons naar Schiphol brengen en bij toerbeurten met Stefan op het huis passen en er verblijven.
Daarom schrijf ik maar vast dit stukje, Frans controleert en censureert de pennevruchten....

Voor nu Canada in een notendop. Canada ligt op dezelfde breedtegraad als Nederland en heeft nagenoeg hetzelfde klimaat (….). Canada is het op één na grootste land van de wereld, na Rusland. Aan drie kanten omringt door zeeën: Grote Oceaan, Atlantische Oceaan en Noordelijke IJszee, in het zuiden de grens met de USA. De hoofdstad is Ottawa. Met slechts 34 miljoen inwoners in het grote land. In de staten British Columbia en Alberta wonen ca. 8 miljoen mensen. De oorspronkelijke bewoners waren de Inuit (eskimo’s) en Indianen. De naam Canada komt van Kanata wat het Indiaanse woord voor nederzetting is. Sommige natuurgebieden horen helemaal toe aan Indianen of zoals ze politiek correct ’first nations’ worden genoemd. De verspreid staande totempalen zijn een onderdeel van hun cultuurschat. Verder is Canada een van de rijkste landen ter wereld door de voorraad grondstoffen als olie en gas. Maar voor de vakantieganger is het toch vooral het land van de natuur en ruimte. Officieel is Canada tweetalig, maar Parlez-vous Anglais hoeven we niet te vragen, want de streek waar wij heengaan is gewoon Engelstalig. De vlag is rood-wit met het esdoornblad (maple leaf).Gelukkig heeft men er het metrieke stelsel, geen miles en yards maar gewoon kilometers. Wel even wennen worden de Canadese dollars. De 1 dollarmunt heet een ‘loonie’ en de 2 dollarmunten heten ‘toonie’. Deze dollar staat momenteel hoog. Een poos geleden was de Can. dollar echt veel minder waard dan een US dollar maar nu staat hij nagenoeg gelijk (1 $ = € 0,81). Een beetje jammer voor ons vakantiebudget.

Zo, dit was vast enige info. Hopelijk snel meer vanaf de andere kant van de oceaan en dan kan het avontuur beginnen. Tot dan!