Het geluid van de stilte - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Frans Joke - WaarBenJij.nu Het geluid van de stilte - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Het geluid van de stilte

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

25 Juli 2012 | Canada, Lake Louise

24 juli 2012

Weer: koel en bewolkt 18–20 graden
Gereden: 62 km
Berenteller: 3

We hebben Banff verlaten, je kunt daar gerust langer doorbrengen, maar we willen meer ontdekken. Vandaag maar een korte route voor de boeg. We rijden in de richting van Lake Louise maar slaan af naar Moraine Lake. Maar voordat we daar waren hebben wij (!) onderweg een bearjam veroorzaakt. We zagen tussen de bomen iets zwarts bewegen en na de training van gisteren was het antwoord snel te vinden: een beer. Een mooi, klein zwart exemplaar. Op de foto misschien een zoekplaatje, maar het beestje wilde niet stil staan voor camera.

Bij Lake Moraine de auto geparkeerd en dan gaan we eerst maar eens de omgeving verkennen en doen de The Rockpile trail. Een behoorlijk klim, maar het zicht over het meer maakt alles goed: fantastisch! Een aantal wandelingen hier mag je alleen doen met minimaal 4 personen vanwege de aanwezige beren. We wachten dus op wat mede-wandelaars en beginnen vervolgens aan de Consolation route, maar die is na enige tijd echt onbegaanbaar en gevaarlijk, dus we besluiten terug te gaan en voor de simpeler Lakeshore te gaan. Die loopt naar het andere eind van het turquoise meer. Onderweg horen we een enorme knal, het klinkt als onweer maar het is een stuk van de gletsjer dat afbreekt en met een vaart naar beneden valt.
Verder genieten we deze dag van de prachtige omgeving en schrijven wij over een aantal dagen pas verder, want morgen moeten we Internetgebruik betalen en dat vinden we zo’n onzin anno 2012, dus dat doen we niet. Vandaag dus wel gratis Wifi, echter geen tv en geen streepje gsm bereik, het bestaat nog ….
We eten 's avonds in het Wilcox restaurant van de lodge, dat is erg goed en de ambiance doet de rest. Veel gasten hebben de open haard aangestoken, we zien rook uit de schoorstenen komen. Het hout ligt bij de voordeur klaar. Wij vinden dat echter wat ruiken en om in diezelfde kamer te slapen niet fijn. De kachel slaat vanzelf aan en de ergste koude is uit de kamer en verder ligt er een nep-berenvel op het bed .... Het is een fantastische lokatie!
Moraine Lake ligt op 1890 m. en is half zo groot als het bekende Lake Louise, het is echter nog intenser blauw van kleur. Dat komt doordat zgn. rock flour (gletsjermeel) dat wordt meegevoerd en reflecteert en dat geeft de mooie kleur. Met uitwaaierende puinhellingen om het meer en aan de voet van de hoge rotswanden van vele bergen is het prachtig gelegen, het heet hier niet voor niets Valley of Ten Peaks. De weerspiegeling van de bergen in het meer (bij zon) is zo fraai dat het stond afgebeeld op de achterkant van een 20 dollar biljet. Het water van het meer wordt niet ‘warmer’ dan 5 graden, ook in midzomer.

“Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away”