Van code geel naar oranje - Reisverslag uit IJsselstein, Nederland van Frans Joke - WaarBenJij.nu Van code geel naar oranje - Reisverslag uit IJsselstein, Nederland van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Van code geel naar oranje

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

15 Augustus 2020 | Nederland, IJsselstein

Vrijdag 14 augustus 2020

Ik moest wel schrijven gisteren ‘nothing is perfect’ en zie hier, het is opeens verre van perfect. We volgen regelmatig het nieuws op BBC radio of tv om op de hoogte te blijven van eventuele ontwikkelingen i.v.m. corona. De laatste dagen werd er al een aanpassing verwacht voor o.a. Nederland en dat zou donderdagavond of vrijdagochtend bekend worden gemaakt. En inderdaad, vroeg vandaag het nieuws dat mensen uit Nederland die Engeland inkomen vanaf zaterdagochtend in quarantaine moeten voor 14 dagen. Nu geldt die quarantaine niet voor ons, want wij zijn er al maar ook het reisadvies van Buitenlandse Zaken voor het Verenigd Koninkrijk zal wijzigen van geel naar oranje. Dat houdt in dat er alleen noodzakelijk reizen mogen plaatsvinden. Het blijft een advies natuurlijk. Maar we hadden samen al eerder besproken dat als het minder goed zou voelen, of er toch weer een code oranje kwam, we naar huis zouden gaan.
Geen discussie verder, besluit genomen: we vertrekken.
De drie laatste dagen bij Exmoor NP vervallen. Maar we hebben toch bijna twee weken een heerlijke tijd gehad.
Via de agenten website van Stena Line de reservering aangepast naar vertrek vrijdagavond 23.00 uur uit Harwich. Hotel in Minehead/Porlock gemaild, dat we niet komen en waarom. Later nog gebeld. We vertrekken na het ontbijt op ons gemak. Zo’n 7 uur reistijd zegt de navigatie voor ruim 600 km. Want we zitten in het puntje van ZW Engeland. In praktijk zal dat wel langer worden vanwege drukte op de weg en de ringweg bij Londen waar het meestal bal is. Het blijkt inderdaad een lange rijdag. Een stuk snelweg afgesloten vanwege een ongeval. Grote detour moeten maken, via provinciale wegen maar we hebben de tijd. Bij Londen begint het te regenen en het is net de Périphérique. Remmen, stilstaan, gasgeven en weer remmen etc. Maar enfin we bereiken veilig Harwich en sluiten aan in de rij voor de check in van Stena Line. Lopen en zitten wat tot we rond 21.45 mogen gaan rijden en aan boord kunnen. Weer een mooie hut. Een drankje en hapje en rond 23.00 uur varen we. Dan naar de hut, douchen en slapen. Dat lukt weer prima.

Afstand: 610 + 80 km extra
Temperatuur: 21 graden

Zaterdag 15 augustus 2020

We komen om 08.00 Nederlandse tijd aan in Hoek van Holland. Horloges vooruit gezet maar weer. Eerst gaan de trucks van boord maar om 08.45 uur rijden wij na de paspoortcontrole Nederland in. Rechts rijden, rechts de rotondes nemen. De reis naar huis kost ca. 1 uur en dan wacht de IJsselsteinse stek ons op. Ook weer fijn.
Maar wat een vochtige warmte en drukkend hier. Dat waren we even niet meer gewend. En dan te bedenken dat het hier nog veel heter is geweest. Van dat hitteplan hadden wij geen last. Overal heerlijke droge warmte, maar met wind.

Afstand: 85 km.
Temperatuur: 27 - 32 graden.

We hebben weer een mooie reis achter de rug. Zuid-Engeland is een aanbeveling door de combinatie van mooie natuur, leuke, oude plaatsen, de geweldige kust, de beleefdheid van de Engelse bevolking.
De corona maatregelen hebben ons in de vakantie totaal niet beperkt of gestoord. Mondkapjes binnen en bij drukte, afstand houden, temperatuurmeting, contactgegevens opgeven: prima.
Wel jammer was de drukte, omdat veel Engelsen in eigen land blijven en daarbij het vooraf moeten reserveren van bezienswaardigheden en restaurants.
Het weer was ons goedgezind, dus dat heeft er mede voor gezorgd dat het aangenaam was.
En bovenal zijn we weer veilig thuisgekomen.

Er liggen nog genoeg mooie reisplannen op de plank, maar in deze onzekere tijden ook reistechnisch gaan we die pas later concreet maken. Maar dat komt zeker goed.
Dank voor jullie reacties ook per whats app.
UK: We'll meet again

Blijf gezond!