Vroeg - Reisverslag uit Fasano, Italië van Frans Joke - WaarBenJij.nu Vroeg - Reisverslag uit Fasano, Italië van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Vroeg

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

01 Juni 2019 | Italië, Fasano

Vrijdag 31 mei 2019

De ringtone van de eerste telefoon ging om 03.30 uur. Kopje koffie en een stukje ontbijtkoek, dan de koffers in de auto en naar Schiphol. Parkeren en met de shuttle zijn we snel bij de terminal. Een enorme rij zo ‘s ochtends rond kwart voor 5 bij Transavia. Enfin, geduld en koffer ingeleverd, security gehad en dan even wat gebruiken en mensen kijken. We gaan goed op tijd boarden. Aan boord van onze Transavia vlucht hebben we stoelen 12 E en 12F gereserveerd, bij de nooduitgang, een tweezitter, dus niemand direct naast ons. We gaan rollen om 07.15 uur en gaan richting 18L-36R, de Aalsmeerbaan dus. De motoren gaan voluit bij de start om 07.20 uur. De echte vluchttijd is 2 uur en 10 minuten, dan landen we op Bari, de hoofdstad van Puglia. Een moderne, kleine luchthaven, we hebben snel de koffers en gaan naar de autoverhuurder. Daar is het wel druk, maar rond half 11 op weg met de Renault Captur, prima auto. Dan gaan we op pad richting Montalbano. De route loopt langs de Adriatische Zee. De omgeving van Bari en de weg richting Brindisi die we nemen is niet erg aantrekkelijk, veel industrie en vergane glorie wijken. Dan de afslag naar het binnenland en door een mooi landschap met vooral oude, knoestige olijfbomen bereiken wij de accommodatie, Masseria Corte degli Asini. Een masseria is een boerenhuis, vaak in vierkante of rechthoekige vorm en wat statige gebouwen. Meestal woonde de langeigenaar hier een gedeelte van het jaar in het hoofdgebouw en het personeel in de bijgebouwen op het landgoed. Van de masseria’s zijn vele omgebouwd tot accommodatie met appartementjes en kamers. Het valt onder de categorie Agriturismo, ofwel een bed and breakfast op het platteland. Zomers zijn het koele oases te midden van olijf- en citrusbomen en wijngaarden.We krijgen de sleutel van kamer 2. Die ziet er netjes uit, maar is het de gereserveerde kamer? We blijven op één adres deze vakantie, geen rondreis dus. Alles is goed en snel te bereiken vanaf onze locatie, op 8 km. van de kust. We besluiten de middag bij het zwembad door te brengen, het is zonnig met een lekker windje erbij. Er wordt ons medegedeeld dat de geboekte kamer niet beschikbaar is, pas vanaf zondag ... De avond doen we niet moeilijk en eten in het knusse restaurant. Heerlijke, gezonde en lokale gerechten met groenten uit eigen tuin.

Zaterdag 1 juni 2019

In de masseria waar we verblijven is het ontbijt inclusief. Het is allemaal redelijk klein en gezellig ingericht. Het terras ligt in de ochtendzon en dat is heerlijk om de dag zo te starten. We wanen ons direct in de tent van Heel Holland Bakt. Een buffet vol zoetigheden, variërend van allerlei cakes, taarten en zoete broodjes. Het Italiaanse decor voor een ontbijt is “dolce”. De koolhydraten vliegen je om de oren en dit is slechts het begin! Er is gelukkig ook veel vers fruit, yoghurt en zowaar ook (voor Italië niet heel gebruikelijk) gezond bruin brood en hartig beleg als kaas, rauwe ham.Te midden van een heuvelachtig landschap met weggetjes en rood akkerland met eikenbossen, omzoomd door muurtjes gestapelde stenen. Die heten Muretti a secco en worden van natuursteen gebouwd, maar zonder cement. Nu denk je misschien, ach dat is een kwestie van goed stapelen maar nee dat is een specialistisch en uitstervend vak. Opvallend zijn de kleine ronde huisjes met een puntdak kenmerkend voor de streek: de trullo. Het staat er vol mee, zowel oude vervallen, onbewoonde exemplaren als gerestaureerde, bewoonde huisjes. Van oorsprong zonder ramen en met een kegeldak. Het meervoud van trullo is trulli. De plaats Alborobello is er bekend om, maar dat is net Volendam, dus dat mijden we liever in het weekend en doen we later deze week. Waar we vlakbij zitten is De plaats Locorotondo, is een mooi oord dat ligt op een heuvel, zodat je het al van ver ziet liggen. Het is gebouwd in ronde vorm, vandaar de naam. Een stadje vol witgepleisterde huizen en smalle straatjes, het centrum is vrij klein en beloopbaar. Ook bezoeken we Martina Franca een oude stad met barokke bouwstijl. We doen wat boodschappen bij Lidl en lunchen in ons eigen dorp. Een heerlijke aangeklede pasta als lunch voor 5 Euro, dat zijn leuke prijzen. ‘s Middags terug bij de "boerderij". Verstand op nul en blik op oneindig, dat heet vakantie. De zon is lekker warm, maar niet té. In Nederland is het warmer!! Om niet gelijk in een kreeft te veranderen smeren we royaal zonnebrandcrème. Het probleem van de kamer gisteravond per mail voorgelegd aan reisorganisatie De Jong Intra, waar we de accommodatie gereserveerd hebben, die het snel en perfect hebben opgelost. We krijgen 2 nachten restitutie van de meerprijs, alsmede een gratis diner en de wijn van gisteravond erbij als goedmakertje. Iedereen tevreden. Zondag dus naar de goede kamer. Weet niet of het uploaden van foto’s gaat lukken. Anders komen die er later bij te staan.