Moeder natuur - Reisverslag uit Baveno, Italië van Frans Joke - WaarBenJij.nu Moeder natuur - Reisverslag uit Baveno, Italië van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Moeder natuur

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

04 Augustus 2017 | Italië, Baveno

De dag van vertrek vanuit Duitsland begint. In de auto en op weg vandaag 430 km. afstand te overbruggen. Logica brengt je van A naar B, maar met onze fantasie rijden we eerst naar het kleine land Liechtenstein, daar zijn we nog nooit geweest. Doen daar een kop koffie en wandelen door de hoofdstad Vaduz. Een mooi kasteel, oude gebouwen en een aardig centrum. Betalen doe je in Zwitserse Frank. Zo, weer een land afgevinkt …. Dat gaat snel zo.
Dan de grens over en door Oost-Zwitserland met mooie berggebieden. Op naar het Lago Maggiore. Het noorden bij Locarno is erg druk. Wij logeren aan de Italiaanse (oost) kant van het meer in Laveno-Mombello. Het is warm bij aankomst zo'n 35 graden, dus versnelling wat lager. 's Avonds is het er aangenaam toeven met fijnere temperaturen.
Het Lago Maggiore is 60 km. lang en ligt op het grensgebied van Italië en Zwitserland. In het Zwitserse kanton Ticino (Tessin). De Zwitsers noemen het meer ook wel Lago Verbano, de Romeinse benaming. In Italië ligt het meer in de provincies Piemonte (westkant) en Lombardije (oostkant).
Het is het op een na grootste meer van Italie, het Lago di Garda is het grootste. De betekenis van de naam Maggiore is groter, groots. Glooiende oevers vol mooie planten, bloemen en bossen met op de achtergrond hoge bergen. In het meer liggen de zgn. Isole Borromee (NL: Borromeische Eilanden) t.w. Isola Bella, Isola Madre en Isola dei Pescatori. Dit zijn behoorlijke trekpleisters voor toeristen met adellijke villa’s, botanische tuinen vol exotische beplanting.
We nemen vanuit ons dorp Laveno de ferry naar Intra aan de overkant van het meer. Een boottochtje van 20 minuten, de auto kan mee aan boord. Van Intra langs het meertje van Mergozzo en daar vlakbij ligt de groeve van Montorfano die nog in gebruik is (deze weken niet, Italië ligt plat) waar licht graniet vandaan komt. Meer groeves in de omgeving. Het marmer uit de groeve bij Verbenia is gebruikt voor o.a. de Dom in Milaan. Op de foto het uitzicht vanaf onze kant met in de verte de afgravingen van de steengroeven.
We rijden naar het chique Stresa en vandaar zie je de 3 eilandjes goed liggen. Dan naar de bergtop en tevens skigebied Mottarone 1491 meter hoogte.
We rijden ook een middag naar Milaan op zo’n 85 km. en brengen spullen bij Stefan. We ontmoeten hem op kantoor in Assago, een voorstadje van Milaan en krijgen een korte inkijk in zijn leven op het werk en ontmoeten wat collega's. Leuk om te zien. Dan de spullen naar zijn huis brengen. Hij blij en wij blij. Gezamenlijk brengen we de avond door, lekker en gezellig. Genoeg bij te kletsen en hij moet nog 1 dag werken om dan naar Borneo te gaan. Mount Kinabalu en de jungle: hij komt eraan!
In Milaan trouwens 39 graden, zelfs voor de Milanezen te gek. Bij Stefan op het werk gaan ze gebruikelijk tussen de middag naar buiten om een hapje te eten, maar beperken ze zich nu tot airco. Het is echt niet te harden.
De laatste dag hier. In Laveno is een kabelbaantje naar de Sasso Ferro. Bakjes voor 2 personen alleen staand vervoer 20 minuten omhoog en omlaag. Prachtige zichten op het meer. Hoop dat ik de foto's kan uploaden. Het was wel wat heiig. Maar ... een prachtige omgeving. Moeder Natuur op haar best.
Verder ook relaxen en zwemmen, het is tenslotte vakantie. Jullie zijn weer bij.

• 05 Augustus 2017 - 10:13

Anneke:

Prachtig beschreven. Vooral de temperatuur! Hier haal bijna de winterjas uit de kast.
    Ga zo door.

• 08 Augustus 2017 - 10:43

Arie:

Prachtige reis en mooi verslag veel plezier verder jullie groet van Nel en Arie