Ssssttttt .... secret escape!! - Reisverslag uit Khorixas, Namibië van Frans Joke - WaarBenJij.nu Ssssttttt .... secret escape!! - Reisverslag uit Khorixas, Namibië van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Ssssttttt .... secret escape!!

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

03 Augustus 2016 | Namibië, Khorixas

Voordeel van 2 nachten geen half pension is dat je zelf kunt kiezen waar je 's avonds neerstrijkt. De eerste avond in de pub van een bierbrouwerij gegeten, een hoop herrie en tv schermen maar heerlijk en voordelig eten. De tweede avond in een restaurant bij het strand en de zee ook weer aangenaam. Bij de plaatselijke Specsavers (echt waar) de bril van Frans gratis laten maken, poot was eraf. Op de ochtend van vertrek miezert het een beetje en het is bewolkt als we Swakopmund verlaten. Zo'n 50 km. van de kust komt de zon door. We gaan naar Damaraland. Damaraland is het dunst bevolkte gebied van Namibië, voor ons daarbij de vraag: is dat nog mogelijk dan? Een bergachtig gebied met indrukwekkende natuur.
We kiezen de route via het Spitzkoppe massief. De Grote Spitzkoppe is 1784 m. hoog, de Kleine Spitzkoppe 1572 m. De kleuren hier komen wat Amerikaans over, een beetje het rode Utah.
Hierna gaan we naar de Brandberg, hoogste berg 2573 m. waarin zich de rotstekening bevindt van The White Lady. Als we daar aankomen vertelt de gids, dat een bezoek helaas niet mogelijk is. Op de wandelroute naar de berg bivakkeren sinds gisteren twee woestijnolifanten. Dit zijn gewone olifanten, maar kleiner omdat ze in de woestijn leven en van minder voedsel leven en grotere afstanden moeten afleggen. Men mag het pad niet gebruiken zolang zij hier vertoeven, te gevaarlijk. We kunnen de dieren van redelijke afstand observeren. Jammer van de witte dame maar hier doet niemand iets aan. Bij het weggaan vragen twee meisjes gidsen of ze met ons mee mogen rijden, er is nu geen werk voor ze. We zetten ze bij de afslag een aantal kilometers verder af en ze zijn blij met de lift. Dan naar onze nieuwe overnachtingsplaats.
Als je aan komt rijden zie je een berg van een hoop stenen en rotsen, je denkt eigenlijk waar belanden we nu toch. Je moet zelfs goed kijken om het logement te onderscheiden van de rotsen. Maar eenmaal aangekomen is het schattig met oog voor natuurlijke details. De huisjes zien eruit als een iglo van rotsblokken en met lemen daken. Ze liggen tussen de enorme rotsblokken. Knusse kamer, vanaf het terras is het uitzicht adembenemend. De douche, wastafel en het toilet zijn buiten, maar wel overdekt. Een heerlijke regendouche. Badslippertjes aan voor als er wat beestjes zitten. "Mind your steps”, waar kennen we dat toch van? Wat een unieke locatie. Ssssst …… secret escape!
De ontvangst en de service zijn allervriendelijkst, er zijn 8 huisjes totaal. De naam van de lodge heeft als vertaling 'blessed': niets aan toe te voegen!!
Opdracht bij de foto > zoek de huisjes.

Afstand: 320 km.
Temperatuur: 25 - 30 graden

Woensdag 3 augustus 2016
We kunnen hier een halve dagtour boeken naar al het interessante van de streek, maar we gaan toch liever zelf op pad. Vrijheid blijheid.
Damaraland is het grootste openluchtmuseum van Namibië en door Unesco uitgeroepen tot Werelderfgoed, vooral vanwege de 2500 tekeningen en gravures die in de zandstenen rotsen zijn gekerfd en waarvan sommige wel 6000 jaar oud blijken te zijn. Daar gaan we eerst heen voordat het druk is en te heet dreigt te worden.
Op naar Twyfelfontein dus. De naam komt van een een bron maar het was dubieus of er water uit kwam. Je mag het terrein alleen betreden onder begeleiding van een lokale gids, dat kost ca. 2 Euro p.p. Net voor ons is een grote groep vertrokken. Dus wij zijn slechts met z'n vieren, de anderen blijken Amsterdamse dames te zijn. Even ervaringen uitgewisseld, altijd leuk. De gids vertelt veel. De rotstekeningen zijn niet in de bergen maar aan de buitenkant, voornamelijk dierenfiguren gemaakt door de San, vroeger werden die Bosjesmannen genoemd.
Ze vertelt ook dat er in deze regio al twee jaar geen regen is gevallen. Een tegenvaller voor het land en vooral voor de boeren.
Vlakbij liggen de Organ Pipes, dat zijn een heleboel rechtopstaande 8-hoekige kolommen van natuursteen, 130 miljoen jaar oud. Sommige van 5 meter hoog. Iets verderop de Burnt Mountain (Verbrandeberge) met zwarte bergen als een vulkaan en in lavakleur. Niet spectaculair, wel aardig.
En dan als laatste doen we ook het Petrified Forest (versteend bos) aan met ca. 50 boomfossielen. De langste is 35 meter.
Genoeg (steen) voor vandaag, voldaan zetelen we ons op het terras en in de zon. Eind van de middag hapjes en drankjes op het uitzichtplateau van de lodge. Zonsondergang en verder niets, ja stilte in een prachtige omgeving.

Reizen is proeven van de wereld

Afstand: 100 km
Temperatuur: 32 - 35 graden