Aan die kus - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Frans Joke - WaarBenJij.nu Aan die kus - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Aan die kus

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

09 November 2019 | Zuid-Afrika, Wilderness

Vrijdag 8 november 2019

Reveille om 04.30 uur, vertrek 05.00 uur. We moeten ca. 12 km. rijden naar de ontmoetingsplaats van de Meerkatexcursie. Onderweg wordt het licht. Daar parkeren we en krijgen koffie of thee met een koek. We ontvangen daarna een opvouwbare campingstoel en gaan een stukje lopen. Bij de holen waar de meerkatjes gisteren zijn gesignaleerd klappen we de stoelen uit en gaan zitten. Zittend zijn mensen geen bedreiging, staand wel. De gids legt heel veel uit en het wachten is op de Stokstaartjes (Meerkat of Suricate) die als het helemaal licht is en opwarmt naar buiten komen. Ze nemen de kleur aan van de grond waarin ze leven, hier geelgrijs. In de Kalahari rood. We zien er elf en na een uurtje rennen ze weg op zoek naar voedsel en is de poseersessie voorbij. Een stuk wijzer keren we terug in de Zeekoe en gaan ontbijten. Dan vertrekken we naar de kust via het Outeniqua gebergte. Heel anders en veel groener dan de Swartberge door de invloed van de kust. Onderweg mooie uitzichtpunten en goede wegen. In George, een grote stad onderweg, boodschappen gedaan en dan naar Wilderness. We zijn dan inmiddels beland op de zgn. Tuinroute. Onze “Bed en Ontbijt” (bed & breakfast) is prachtig gelegen op de duintop en is modern, comfortabel ingericht. Dan is het, na het autorijden wel tijd om de benen uitgebreid te strekken en we dalen de trap af voor een strandwandeling, heen wind tegen en terug wind mee. Ok, het is geen Terschelling maar de zee is mooi blauw en de golven gigantisch. Dan sta je aan de Indische Oceaan, toch ook wel apart. We waaien heerlijk uit. ‘s Avonds vis gegeten bij een restaurant op loopafstand en waarschijnlijk door het vroege opstaan in combinatie met de zeelucht gaan de luikjes bijtijds dicht. Lekker slaap!

Afstand: 90 km.
Weer: 12 graden om 05.00 uur, 22 graden ‘s middags, wel bewolkt.

Zaterdag 9 november 2019 Wakker worden met het geluid van de branding, het kan slechter. Wat hebben de eigenaren van deze B & B het goed voor elkaar. Boven is de ontbijtruimte, ook weer mooi ingericht en uitzicht op strand en zee. Naast alle normale genoegens van het ontbijt, hier een uitgebreide fruitschaal erbij. Wat een weelde om dat zelf niet schoon te hoeven maken en er alleen maar van te genieten. We gaan op weg naar Jukani Sanctuary bij Plettenberg. Een opvang voor “grote katten” die niet meer in het wild kunnen leven vanwege allerlei oorzaken (zoals wees, blind, doof) en voor een aantal bejaarde dierentuin katachtigen die hier hun pensioen slijten. Tijdens de rondleiding leren we veel bij over de dieren van de Panthera familie als leeuw, luipaard, jaguar en tijger. Ook cheetah en hyena zijn aanwezig. Ze hebben allemaal grote weiden, bomen en schuilmogelijkheden. Daarna gaan we naar de aardige toeristenplaats Knysna (uitspraak Naisna) aan een grote lagune die in open verbinding staat met de zee. Vanaf de lookout bij de Heads heb je een mooi overzicht van zee, lagune, eilanden en de stad. Dan naar Knysna Quays, het Waterfront gebied bij de haven. Omgetoverd tot en soort kleine Fishermans Wharf S.F. met winkels en restaurants, bootexcursies vertrekken hier ook. Met de zon is het daar aangenaam vertoeven. Tijd om terug te keren langs de N2 van de Tuinroute met veel planten- en bomenkwekerijen en rijke flora. Ook veel vleien hier, binnenmeren. Weer heel andere natuur met moerassen en grassen. Na thuiskomst lokt de zee en maken we een strandwandeling, fijn is dat toch om in november van zo’n klimaat te genieten. Ook ‘s avonds heb je aan een sjaal of vestje genoeg. Ons het ‘t baie lekker hier.

Afstand: 160 km.
Weer: 17 - 24 graden