Giro di Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Frans Joke - WaarBenJij.nu Giro di Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Giro di Vancouver

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

09 Augustus 2012 | Canada, Vancouver

7 augustus 2012

Weer: 22 – 24 graden
Gereden: 0 km.

Gisteravond zijn we naar de Lookout Tower geweest, dat is de ‘Euromast’ van Vancouver. Hij is 169 meter hoog en de lift van glas gaat langs de zijkant van het gebouw omhoog, dus je moet stevig in de schoenen staan. Bovenin zit een uitkijkplateau en een restaurant. We hebben volop van het uitzicht en de uitleg op de borden genoten. Het werd langzaam donker en dan ziet zo’n stad met lichten er weer heel anders uit dan bij daglicht, beide de moeite waard.

Tijdens het ontbijt vanochtend zien we in de verte op een beeldscherm (die hangen hier echt overal) een blije Hollander in een oranje shirt. Epke Zonderland heeft goud, viva Holland!

Vanochtend liepen we naar een fietsenverhuurder hier niet ver vandaan. Nadat we beide een hippe bike hadden gekregen hoort daar ook een (verplichte) helm bij. Dus volledig opgetuigd zijn we naar Stanley Park gefietst langs de haven met jachten, boten en watervliegtuigen. Jut en Jul doen sportief! Stanley Park, is met 400 hectare één van de grootste stadsparken in Noord-Amerika. O.a. vind je er een behoorlijk aantal totempalen bij elkaar, ze vertelden de geschiedenis van de stam en legden zo de belangrijke episodes vast van hun verleden. Verder een beeldje à la zeemeermin in Kopenhagen, zij heet hier Girl in wetsuit. Het Aquarium slaan we over. Rondom Stanley Park ligt de 9 kilometer lange Seawall promenade, een fiets/wandelpad waarbij je goed Vancouver ziet liggen. De bouw van de promenade, oorspronkelijk bedoelt als voorzorgsmaatregel tegen erosie, begon in 1918 en werd pas voltooid op 26 september 1971. Vanaf de Seawall heb je schitterende uitzichten over de skyline van Vancouver, Lions Gate bridge, de omringende bergen en er zijn een aantal stranden. Het is heerlijk om te fietsen, tussen 22 en 24 graden vandaag. Een lekker zeewindje erbij, wat stops en een rustig tempo maken het tot een leuke ervaring.
Nadat we de fietsen hebben ingeleverd, doen we de volgende toeristische excursie: De hop-on-hop-off bus met wel 22 punten om in- en uit te stappen. Het is een goede gelegenheid om veel te zien in korte tijd en je wordt gereden. We doen de in- en uitstapmogelijkheden selectief en bezoeken o.a. Granville Island waar je de Public Market hebt, een overdekte markt met zowel etenswaren als allerlei andere zaken in een sfeervolle wijk met galerieën en wat leuke restaurants/terrassen aan False Creek.
Na deze nuttige en leuke dag hebben we een goed beeld van Vancouver gekregen. Morgen nog wat andere attracties, want de buskaart is 24 uur geldig.

8 augustus 2012

Weer: 20 – 24 graden
Gereden: 0 km.

Gisteravond barstte het los: onweer en regen. Maar we zaten droog … en tegen het eind van de avond was het weer over.

Vanochtend rustig aan begonnen. We gingen naar Gastown en hebben de bekende stoomklok bekeken en gefotografeerd. Ach, het hoort erbij.
Bij Canada Place liggen inmiddels 2 cruiseschepen: de Volendam van de Holland America Line HAL en de Seven Seas Navigator. We kijken vol belangstelling naar de bevoorrading van de Volendam. Daar komt heel wat bij kijken voordat zo’n schip weg kan varen.

Voor ’s middags hebben we gisteren een excursie per watervliegtuigje gereserveerd. Die vertrekken vlakbij ons hotel en het ziet er aantrekkelijk uit en is goed betaalbaar. We zijn ruim op tijd aanwezig bij de ‘terminal’ en na inchecken mogen we wachten in de vertrek’lounge’ met koffie, thee en uitzicht op de vertrekkende en terugkomende vliegtuigen van Harbour Air en Westcoast Air. Ze hebben naast de excursievluchten ook vluchten naar Victoria en Nanaimo op Vancouver Island en naar Whistler. We gaan aan boord, er zitten 12 mensen (max = 14) in het propellervliegtuigje. Het toestel is een DHC-3 (De Havilland single turbine). De piloot (in korte broek) legt nog wat veiligheidszaken uit daarna stijgt het op: gaaaaaf!! Je voelt niet meer dan opstijgen vanaf asfalt alleen wel wat gespetter natuurlijk. We vliegen op 600 meter hoogte en alles is goed te zien, de stad, de haven, Stanley Park, de veerboten bij Horseshoe Bay en de bergen. Het vliegen duurt 20 minuten en dan landen we weer op water en gaan naar de pier. Een leuke ervaring!

Vlak voor 17.00 uur passeren we de cruiseterminal en gaan de trossen los en vaart de Volendam uit. Met enige trots zien wij onze nationale driekleur wapperen.

Nu ik dit verslag post, beseffen wij dat het einde van de vakantie nadert. Morgen vertrekken wij naar Nederland terug. Tot de laatste ronde zou ik zeggen!