Rode reuzen en rode neuzen - Reisverslag uit Garberville, Verenigde Staten van Frans Joke - WaarBenJij.nu Rode reuzen en rode neuzen - Reisverslag uit Garberville, Verenigde Staten van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Rode reuzen en rode neuzen

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

01 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Garberville

1 augustus 2011 Rode reuzen en rode neuzen

Vroeg wakker, rond zes uur horen we al motorboten op de rivier. Onze kamer kijkt daarop uit en met het raam open hoor je de vissers hun boten starten en vertrekken. Het werk moet gedaan tenslotte. Maar we slapen weer in gelukkig. Het ontbijt, met keuze uit zoet, hartig en gezond, alles inclusief. Bij het uitchecken zien we een bord met de namen van de gasten die 31 juli zijn aangekomen. Nooit geweten dat IJsselstein Netherlands ook in de USA lag …. :). Maar het is een uitstekend adres voor een nachtje op de Redwood parken route. Persoonlijke service van een familie met Yurok Indianenbloed, van oorsprong uit de streek hier. Gastvrij en keurige verzorging. We verlaten Requa en bij de brug over de Klamath River staat een bord ‘peds crossing’. Wij maar denken: wat zijn peds nu toch? Pets bedoelen ze niet, maar het blijft even een hersenkraker zeker als je brein vakantie heeft. Maar (lampje) we zijn eruit: peds zijn pedestrians ofwel voetgangers. En er lopen inderdaad weer veel kijkers, dus de grijze walvis zal nog steeds in de buurt zijn. We gaan op weg verder door de natuurpark(en) met Redwoods en nemen de Newton B. Drury Scenic Parkway, spotten daar o.a. de Big Tree en verder omdat het nog mistig is mooie doorkijkjes in het mystieke Prairie Creek Redwood Park. Het is een beetje verwarrend hier, want je hebt Redwood National Park en een aantal State Parken en die hebben hun eigen foldermateriaal en visitors centers. Daarna gebruiken we een espresso in het plaatsje Trinidad aan zee met een kleine vuurtoren. De poot van Joke’s bril breekt af, dus we willen langs een brillenwinkel in de eerste grote plaats gaan. Maar na enig onderzoek kan Frans de bril met een pincet maken en aandraaien. Geregeld! We rijden door Eureka (‘ik heb het gevonden’) waar men indertijd goud dacht te vinden, zien wat Victoriaanse gebouwen maar verder vinden we het een rommelige niet aantrekkelijke industriestad. Maar misschien hebben we wat gemist, we zullen het niet weten. Kopen er wel vers brood bij de vrienden van Safeway, die zitten nagenoeg altijd aan de invalswegen van een stad of plaats. De zon heeft het inmiddels gewonnen van de mist en wolken, de temperatuur is aangenaam. Dan op naar de Avenue of the Giants, een prachtige weg van 31 mijl in Humboldt Redwood State Park. Met Giants zegt men niets teveel. Je bevindt je tussen de giga Redwoods. En net als alle andere toeristen maken ook wij veel vergelijkingsfoto’s van mens bij de bomen. Zoals ze hier zeggen: Redwoods are pain in the neck, je blijft omhoog kijken. We voelen ons echt heel klein. Jammer dat je die lengte niet op de foto krijgt. We vragen bij het bezoekerscentrum om een leuke wandeling. Men adviseert de Kent Mather en die doen we dan ook. De moeite waard, met grote Rode Reuzen, zicht op de rivier en lekker koel in het bos. Jammer van de bijtertjes (muggen) die zich weer aangetrokken voelen tot ons en we hadden ons niet ingespoten met Deet vooraf, dom. Overigens worden de Coast Redwoods wel tot 2000 jaar oud en ze hebben dus een kastanjerode à bruinachtige bast. Die is erg dik en daardoor kunnen insecten en schimmels weinig schade aanrichten. Vervolgens doen we iets ontzettend toeristisch, we betalen ervoor om met de auto door een grote Redwoodboom te rijden. Bestaat er niet zoiets als dat moet je gedaan hebben? Enfin, de Drive Thru Tree voegen we toe aan onze ervaringen …. Het klinkt misschien raar, maar vanochtend hadden we het erover dat we eigenlijk wel voldaan zijn na 2,5 week rondreizen en zoveel verschillende, mooie indrukken. Toch voegt deze dag daar weer iets aan toe en hadden we het niet willen missen. Dan sluiten we de Gigantenweg af met wat drinken onder een parasol in het gehucht Miranda en rijden via Hwy. 101 naar onze stek van vanavond te Garberville. Is een Best Western en echt ketenhotel, maar wel een mooie ruime kamer begane grond met terras bij het buitenzwembad. En met een temperatuur van inmiddels wel zo’n 30 C. trekken wij de badkleding aan en nemen een verfrissende duik. Vervolgens op ons terrasje, warm!! En dan komen we gelijk bij de titel van vandaag. Na al die rode reuzen hebben wij nu beiden rode neuzen!