Gods window en verdere zegeningen - Reisverslag uit Ohrigstad, Zuid-Afrika van Frans Joke - WaarBenJij.nu Gods window en verdere zegeningen - Reisverslag uit Ohrigstad, Zuid-Afrika van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Gods window en verdere zegeningen

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

27 December 2004 | Zuid-Afrika, Ohrigstad

Slapen ..... tot 05.00 uur, dan is het al licht. Je hoort de vogels en apen. Vlug buiten kijken en ja, we ontwaren een grote groep apen spelend in het dal. Tussen 8 en 9 uur kun je ontbijten en het ontbijt bestaat uit fruit, yoghurt, zoetigheid, koffie, thee, sap en brood met ei op de manier zoals je dat wilt (keuze 1 of 2, gebakken, gekookt of roer) met bacon, tomaat, champignons etc. ; stevig dus. Afgesproken dat Frans, Stefan, Gerhard en Judith gaan mountainbiken (gratis), de gele route is 1-1,5 uur. Ze vertrekken –het is al behoorlijk heet- en Joke werkt het dagboek bij in de tuin. Dan komt Hennielene en leidt Joke rond, als reisbureau medewerkster heb je zo verplichtingen als je korting krijgt: laat de "boma" zien, de familiecottage (6-7 personen, zijnde 2 bungalows met corridor verbonden). Stefan keert om 10.45 uur alleen terug … de rest staat met 2 lekke banden! Stefan legt uit waar ze zijn en Albert neemt 2 bidons water mee en stapt in de 4-wheeldrive auto. Binnen 15 minuten keert een verhitte Gerhard terug. Judith en Frans keren verhit en verbrand terug. Krijgen een lekker drankje en vernemen alles van de spectaculaire tocht. Ze hebben ook apen gezien. Volgens Albert die op zijn Zuidafrikaans 'apie' zegt, zijn het bavianen, of baboons zoals zij zeggen. De lunch vervroegen we op advies van Albert naar 12.15 uur, omdat we de Panoramaroute willen doen en dat vergt zeker minimaal 4 uur. Om 13.00 uur rijden we weg, eerste stop bij de Three Rondavels, met mooi uitzicht op de 3 toppen (rondavels), de rivier in de diepte, canyons. Op naar Bourke's Luck Potholes, dat zijn heel apart door erosie gevormde 'gaten' in de rivierrotsen. Absoluut de moeite waard. Ook even de lokale markt bezocht en wederom voor weinig geld veel gekocht. Vochtgehalte weer op peil gebracht en verder naar God's Window. Heel mooi uitzicht op de laagvlakte richting Krugerpark en zelfs Mozambique. Het is helaas niet helemaal helder, maar het blijft práchtig. Bij God's Window is ook rainforest te ervaren. Als we verder willen gaan, gaat het regenen en er hangt enorme bewolking rond de bergen. De watervallen laten we voor wat het is en gaan op weg naar Pilgrim's Rest. Echter, we nemen de verkeerde afslag. Omdat het inmiddels ook onweert, besluiten we rustig aan terug te gaan naar Iketla. In Ohrigstad kopen we nog even frisdrank en wat kleine dingen voor morgen. In Iketla zijn ze reuzeblij met de regen, dat was hard nodig. Gerhard en Stefan willen nogmaals mountainbiken, maar dat raadt Hennielene af i.v.m. het onvoorspelbare weer. Stefan heeft nu een eigen cottage omdat er vandaag één vrij kwam, service!. De apen dollen in het veld in de regen! Even relaxen en omkleden. Tegen 7 uur naar het restaurant, we eten toast met mozzarella en champignons, kipfilet gevuld met kruidencrème puree, wortelen en bloemkool met saus. Albert en Hennielene komen bij ons aan tafel zitten en bieden ons champagne aan, want zij hadden doorgekregen dat wij deze reis maken vanwege ons huwelijksjubileum. Kletsen gezellig. Na afloop nog een Amarulaatje ná en dan richting cottage.