Zeeleeuwen, ver weg en dichtbij! - Reisverslag uit Bandon, Verenigde Staten van Frans Joke - WaarBenJij.nu Zeeleeuwen, ver weg en dichtbij! - Reisverslag uit Bandon, Verenigde Staten van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Zeeleeuwen, ver weg en dichtbij!

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

30 Juli 2011 | Verenigde Staten, Bandon

30 juli 2011 Zeeleeuwen

Geen wekker, we worden vanzelf wel wakker en dat is pas om 08.45 uur. Heerlijk zo’n rustdag. Kopje koffie erbij (krantje ontbreekt) en de plannen voor deze “rustdag” doornemen. Oh ja, nog even de rest over gisteren vertellen. We hebben na de strandwandeling tot eind van de middag in de zon op ons terrasje gezeten, toen kwam er opeens bewolking opzetten en binnen een kwartier was de omgeving nevelig en konden we de zee op ca. 50 meter afstand niet meer zien. Het werd zo kil, dat we naar binnen zijn gegaan. Opgefrist en richting Old Bandon. Het centrum is wel erg leuk, veel typisch houten huizen in blauwtinten dat geeft wel een maritieme sfeer. Aan de Coquille River gelegen met allerlei bootjes en visserij ook. Een beetje gezapig, dat wel. Veel buitenhuizen van pensionados. De winkeltjes gingen vroeg dicht of waren i.i.g al gesloten rond 7 uur. Gegeten bij een in Lonely Planet genoemde Italiaan, niet standaard pizza of pasta. Huiskamersfeer. Eten : geweldig! De Italiaanse chef kok maakt verse ravioli's en andere heerlijke gerechten. Vanochtend dus op ons gemak gestart en de auto gepakt. Iets verderop zat een soort wrakkenmuseum of meer Stiefbeen & Zoon achtige winkel: een vergaarbak van minstens 50 jaar. De eigenaresse (onze leeftijd) heeft het ‘winkelkind’ van haar overleden moeder voortgezet sinds een half jaar en probeert orde in de chaos te scheppen. Dáár heeft ze nog enige tijd voor nodig, zo concluderen wij... We kopen wat klein grut bij haar en gaan dan in noordelijke richting Coos Bay en North Bend, afslag Charleston. Stoppen bij de uitzichtpunten Sunset Bay, Cape Arago Lighthouse, bezoeken de kleine botanische tuin van Shore Acres. Maar echt enthousiast worden we vandaag pas van viewpoint Simpson Reef. Daar heb je uitzicht op Shell Island en er staan enorme verrekijkers. Op het eiland leven diverse soorten zeeleeuwen en er zijn ook pups te zien. Ook de grijze walvis en orka komen hier vaak langs, maar daar is het nu de tijd van het jaar niet voor. We zien de Steller Sea Lion, de California Sea Lion en de enorme Elephant Seal. Mooi! Er vliegen ook groepen pelikanen over. Vervolgens doen we de dirtroad Seven Devils Road terug naar Bandon. Gaat goed, ook zonder 4WD. Nog even de plaatselijke supermarkt bezocht (geen ketens hier, heeft ook zo zijn charme). Overigens zaten we vandaag achter de postbode, die hier zijn werk met de auto doet en zijn stuur zit rechts. Slim bedacht hè, dan hoeft hij er niet steeds uit. De temperatuur schommelde vanochtend rond 70 Fahrenheit vandaag. Is altijd even nadenken, maar het went. Als het 70 Fahrenheit is, een aangename 21 graden Celsius. Maar het is tussen 70 en 80 F. momenteel. Op het strand wel aan de ondergrens natuurlijk. We doen ’s middags heerlijk rustig niets, wat lezen, wat van de zon wat lezen, wat drinken. Op de getijdentabel staat dat het 18.45 uur laag water is, we gaan rond 17.30 uur naar het strand, er staat minder wind dan gisteren dus erg plezierig. Dit keer gaan we rechtsaf, gisteren linksaf. Fotograferen eerst Face Rock, we vinden het wel wat van het gezicht van Willem-Alexander hebben. We lopen weer een heel eind tussen de rotsformaties en zien weer zeesterren, maar tot onze verbazing ook zeeleeuwen! Dus in Bandon zelf zitten ze ook. Grappig. Je zoekt ze verder weg en vindt ze dichtbij. Morgen gaan we richting Redwood Park, we houden jullie op de hoogte.