Mount X, Mount Y en Mount Z - Reisverslag uit Bend, Verenigde Staten van Frans Joke - WaarBenJij.nu Mount X, Mount Y en Mount Z - Reisverslag uit Bend, Verenigde Staten van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Mount X, Mount Y en Mount Z

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

26 Juli 2011 | Verenigde Staten, Bend

26 juli 2011 Mount X, Mount Y enz. enz.

Je wordt wakker en denkt: hoelaat zou het zijn? Toch meestal zo tussen 07.30 en 08.00 uur, dat is schijnbaar voorgeprogrammeerd tijdens vakantiedagen. Maar dan geen haast of werk dat wacht. Op je gemak de badkamer in en het maakt niet uit of je daar 5 of 15 minuten over doet. Zo ook deze ochtend. Frans belt eerst naar moeder Polet, vandaag is het tenslotte 26 juli en een gedenkwaardige dag. Het is in NL dan 17.30 uur. Fijn om elkaar even gesproken te hebben en alles aan beide kanten goed gaat. Na enig overleg besluiten we niet in het hotel te gaan ontbijten maar eerst uit te checken. Dan kunnen we op ons gemak de wirwar van wegen in en rond Portland achter ons laten en dan ergens onderweg ontbijten. Zo gezegd, zo gedaan. We vertrekken in zuidoostelijke richting en ergens langs de weg vinden wij Shari’s, een wat 'belegen' restaurant. Vaak ziet de buitenkant er niet echt aantrekkelijk uit, maar blijkt het binnen een leuke tent te zijn. We zagen veel mensen voor de ramen zitten eten, en dat is meestal een goed teken. We bestellen een ontbijtje en dat is echt prima, met een aardige gastvrouw die graag een praatje maakt een goed begin van de nieuwe dag. Het leuke van deze omgeving is (anders dan in trekpleisters als Bryce/Grand Canyon etc.) i.i.g. dat je opvalt als Europeaan tijdens een Amerikaanse roadtrip. Wel veel USA toeristen maar weinig van zo ver weg als Europa! Leuk is de oprechte belangstelling wel. Getankt en nu hebben we even precies berekend wat het kost. € 0,84 per liter mensen! Vervolgens de scenic byway richting Bend en al snel doemt Mount Hood op, slechts 3420 meter hoog dus het kleine broertje van Rainier. We doen een break bij de Timberline lodge uit 1930. Studieinspectiereis voor Joke, de heren uit Apeldoorn (giro 2445588) betalen mee. Het zal wel lijken alsof wij dol zijn op Mountains, maar we passeren een hele rij nl.:
Mount Hood 11239 ft. hoog, Mount Jefferson 10497 ft. hoog en Mount Bachelor met 9068 feet. Een feet is ca. 0,30 meter, dus reken zelf uit :-).
Ze behoren allemaal tot de Cascade bergrug (Cascade Range) die van de grens met Canada tot diep in de VS van Amerika loopt. Mount Hood is de hoogste top van de staat Oregon. Na een poosje rijden is er duidelijk een verandering van het landschap te zien. Eerst enorm veel bossen, heuvels en bergen (het heeft hier absoluut overeenkomsten met West-Canada) en vanaf daar vlakker, droger en uitgestrekter zicht. Er verschijnen aardige bergkliffen aan de horizon, met basalt, volgens Frans, zie foto. We doen kort Peter Skene Ogden viewpoint met een blik op een diepe canyon en wat bruggen erover, maar zijn meer geïnteresseerd in Smith Rock State Park en bezoeken dat 's middags. Dit lijkt qua kleuren van de rotsen enigszins op de omgeving van Moab (Capitol Reef en Arches), roodachtig. Erg mooi en zeker met de Crooked River die ertussen loopt de foto’s meer dan waard. Veel hiking trails hier ook, kort en lang. Dan vervolgen we onze weg naar eindpunt van vandaag Bend en ons onderkomen. Als ik dit schrijf hebben we de plaats verder nog niet gezien, maar vanavond gaan we op pad. De accommodatie ligt aan de Deschutes River en ziet er goed uit. We moeten hier wel op tijd weg, ontbijt is alleen tussen 7 en 9 uur. Alvast voor morgen en overmorgen, dan bezoeken we het volgende Nationale Park nl. Crater Lake en zullen we weer geen Internet hebben. Dan duurt het dus weer wat dagen voor we verslag uitbrengen. Tot in Bandon by the Sea dus maar!