Ape Cave en Portland - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Frans Joke - WaarBenJij.nu Ape Cave en Portland - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Ape Cave en Portland

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

26 Juli 2011 | Verenigde Staten, Portland

25 juli 2011 Lavatunnel en Portland

Niet te vroeg opgestaan, Ape Cave opent pas 10.00 uur. Eten weer in het volgens onze termen restaurantje/cafetaria, lachen hoor. Rond 09.45 uur vertrekken we daarheen, omdat er gisteren geen tijd meer voor was i.v.m. de omweg rond Mount St. Helens en Ape Cave 5 uur dichtging. Hier is een lavatunnel van 4 km. lengte die 1900 jaar geleden is gevormd. Een wonder van de natuur. Oorspronkelijk was hier een rivierbedding, maar een vulkaanuitbarsting vulde deze met lava hetgeen niet gelijkmatig stolde. De buitenste lagen koelden al snel af, maar de binnenste stroomden nog door en holden op die manier een grot uit. Het gedeelte van de tunnel dat wij deden (Lower Cave) is ca. 2 meter breed en 2 à 3 meter hoog. Met een gehuurde gaslantaarn, warme kleding en goede schoenen loop je over, langs en tussen de bizar gevormde lava. De tunnel werd in 1947 ontdekt. De naam Ape Cave werd gekozen omdat de padvindersgroep die de tunnel onderzocht The Apes heette. Weer een bijzondere ervaring rijker! Rond de middag een stop bij de supermarkt voor verse bagels en wat kleine dingen. Ze hebben hier zelfs een Drive Thru Pharmacy, soms verbazen we ons over het bestaan van dergelijke dingen. De navigatie begeleidt ons daarna weer goed richting centrum Portland, waar we ons hotel hebben. Portland, ook wel PDX (naar de afkorting van de luchthaven) of Beervana (Seattle = Nirvana) genoemd vanwege de vele bierbrouwerijen. Het hotel heeft valet parking, dus de Jeep wordt in de garage gezet. Een mooie kamer hier. De badkamer is erg groot en wat we nog nooit hebben gehad: een dubbele douchekop (dus geen 2 aparte maar 1 met 2 koppen). Is erg lekker kan ik zeggen! Na dat opfrissen en verkleden gaan we met de benenwagen de buurt verkennen. We zitten echt om de hoek van het centrale en autovrije plein Pioneer Square, best gezellig. We scoren een Starbucks mok van Portland voor de verzameling, da’s nr. 2 deze reis dus dat gaat goed. Verder hebben we veel tijd doorgebracht in Powell’s City of Books, met meer dan 1 miljoen boeken een eldorado voor boekenwurmen. Je kunt er best een hele dag doorbrengen, maar we hebben vanwege het gewicht van al die boeiende boeken toch beperkingen. We shoppen een half uurtje bij Nordstrom, een mooi warenhuis à la Bijenkorf waar Frans 2 t-shirts (geen salestax in Oregon én sale!) koopt. Helaas hebben we geen tijd meer om de Rose of de Japanese of de Chinese Gardens te bezoeken doordat we veel tijd zijn kwijtgeraakt met Ape Cave vandaag. ’s Avonds eten we om de hoek bij Brasserie Montmartre, het is zoals het klinkt een Frans restaurant. En ja, wat neem je daar: gegratineerde uiensoep en een lekker stukje vlees met hele dunne Franse frietjes en een (... er staat niet één) goed glas Franse wijn.
Wat is het leven toch mooi.