Stil - Reisverslag uit Dachau, Duitsland van Frans Joke - WaarBenJij.nu Stil - Reisverslag uit Dachau, Duitsland van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Stil

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

01 Augustus 2017 | Duitsland, Dachau

We vertrokken richting München, ruim 500 km rijden. Ons nieuwe onderkomen vlakbij Dachau heet ons welkom. Een keurige kamer met rustig en zonnig terras. We slapen hier om een bezoek te brengen aan voormalig concentratiekamp Dachau.
Het kamp ligt 20 km. noordwestelijk van München en op 9 km. van ons hotel. We besluiten vroeg te ontbijten want het zou erg warm (34 graden) worden. Even na negenen staan we bij de balie van het informatiecentrum en nemen daar een audio apparaat met Nederlands gesproken tekst en aanbevolen route. Werkt heel fijn, in je eigen tempo het bezoek doen en je kunt de groepen ontlopen. We starten bij een overblijfsel van het station waar de treinen aankwamen en door de poort met (ook hier) 'Arbeit macht frei' kom je op de grote appèlplaats. Rechts daarvan het hoofdgebouw van de Nazi's, links daarvan de plaats waar 34 barakken hebben gestaan. Elk barak voor ca. 700 gevangenen, dus totaal meer dan 20.000 mensen. Er zijn twee barakken gereconstrueerd: 1 gewoon en een 'ziekenbarak'. Niet dat mensen hier werden behandeld om beter te worden, maar om allerlei medische experimenten mee uit te voeren. De wachttorens staan er ook nog. Van het hoofdgebouw waar personeel en bestuurders werkten en woonden is een indrukwekkend museum gemaakt. Vooral de film die je er krijgt te zien is echt erg heftig. En deze beelden werden gebruikt als propaganda materiaal, afschuwelijk. In het begin werden de doden nog ter aarde besteld in (massa) graven in de stad Dachau. Maar al snel bouwde men een crematorium binnen het kamp, waardoor de bevolking van de stad amper wist om welke aantallen doden het ging. Later volgden nog twee crematoria. Bizar om te zien dat boven de deur van de gaskamers staat Brausebad ... Het kamp was in gebruik van 1933 tot 1945. SS-er Himmler heeft het kamp gesticht op het terrein van een munitiefabriek. Het betrof voornamelijk politieke tegenstanders, Joden, religieuzen, later verzetsstrijders. De meeste van de toen nog levende Joden werden in 1942 doorgestuurd naar Auschwitz. Er werden ruim 206.000 mensen gevangengezet in de periode tot 1945. Het bronzen monument ter gedachtenis staat voor het administratiegebouw. De woorden 'Nie wieder' in een aantal talen aan de zijkant verwoorden het algemene gevoel. Hier een aantal uren doorbrengen brengt die Naziperiode wel heel dichtbij. Op 29 april 1945 werd het kamp door de Amerikanen bevrijd.
Je wordt er stil van.

• 01 Augustus 2017 - 17:15

Anneke:

Ja, daar is inderdaad maar een woord voor. En toch mogen we ook niet zwijgen over dit leed.
    Geniet wel van jullie verblijf daar.

• 01 Augustus 2017 - 19:41

Marleen Oosterom:

Vreselijk........ indrukwekkend om daar te zijn.

• 02 Augustus 2017 - 13:01

Nel Broekman:

Het is goed dat mensen deze herdenkingsplekken blijven bezoeken, zodat men zich realiseert dat dit nooit en te nimmer meer mag gebeuren.
    Was een paar jaar geleden in Bergen-Belsen in het noorden van Duitsland, ook al zo indrukwekkend en een aantal weken geleden in Westerbork, kleiner en wellicht minder heftig, maar je blijft eraan terugdenken.
    Fijne voortzetting van jullie reis!

• 03 Augustus 2017 - 19:38

Fransjespijkerman :

Heel mooi weer gegeven joke was denk ik weer heel indrukwekkend .Fijn reis verder