Van kruik naar airco - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Frans Joke - WaarBenJij.nu Van kruik naar airco - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Van kruik naar airco

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

29 Juli 2016 | Namibië, Solitaire

Nog even terugkomend op gisteren. We hadden een leuke excursie met een goede gids, die veel vertelde. In deze afgelegen lodge werken ze drie maanden aaneengesloten en hebben dan een maand vrij. Ze kunnen dan meerijden met de auto van de bevoorrading, die 1x per week komt uit Keetmanshoop. Na een laatste blik verlaten het Canyon Nature Park en rijden in noordelijke en later westelijke richting. Waar een weg heen is, is ook een weg terug. De hobbelweg neemt iets minder tijd in beslag maar het blijft afzien. Dan komen we weer op de doorgaande weg van asfalt.

Aangekomen in het plaatsje Aus (1000 inwoners) eerst iets gegeten bij het Bahnhof hotel in de 'hoofdstraat' van Aus, niet te missen. Prima lunch. Gelijk tanken, hier alleen cash betaling. Buiten het dorp staan er duidelijk verwijzingen naar onze chalets Eagle’s Nest. Bij aankomst melden we ons bij de Desert Horse Inn, waartoe de chaletjes behoren. Dan naar de (8) natuurstenen huisjes, die 9 km. verder liggen. De huisjes zijn gebouwd tegen de rotsen, ze hebben kitchenette, woongedeelte, veranda en ze liggen tegen het gebergte. Een beetje western stijl. De huisjes zijn binnen knus, met veel steen. Het bed staat tegen een enorme rots. De Flintstones herleven.... Het uitzicht is weer subliem. Nadat we geïnstalleerd zijn doen we een korte wandeling in de omgeving, het is warm. Bijzonder van deze plek is de aanwezigheid van wilde paarden, maar ook oryxen, springbokken en struisvogels gezien.
De plaats Aus bevindt zich aan de rand van het Gondwana Sperrgebiet daar mag je alleen doorheen met een vergunning. Zouden we naar Lüderitz aan de Atlantische Oceaan willen gaan, dan dien je eerst een permit te regelen. Maar wij hebben de keuze gemaakt daar niet heen te gaan. Het gebied is bekend vanwege de diamanten die daar werden gevonden. Veel toeristen bezoeken naast de kustplaats Lüderitz ook de verlaten bestuurlijke nederzetting -nu spookstad- Kolmanskop. De woestijn heeft de huizen in bezit genomen, zand, zand en nog eens zand. Google maar eens de foto.
De streek rond Aus is weer anders mooi. Plaatsing verslag lukt niet, later dus.

Afstand: 220 km.
Temperatuur 30 graden

Vrijdag 29 juli 2016
Het verschil tussen dag en nacht is groot, zo'n 20-25 graden. Eenmaal wakker de deur open en dan schijnt de zon alweer uitbundig. en dat uitzicht. Dan toch maar pakken en vertrekken.
We ontbijten in het hoofdgebouw en hebben de bagage gelijk meegenomen, dan hoeven we niet terug. Checken uit en vervolgen de reis. Op naar Namib-Naukluft National Park.
We zien de rode duinen al snel. De hele omgeving is fascinerend, heuvels, bergen, rotsen rood- geel en het contrast met de blauwe lucht is erg mooi. De kleur rood komt door hoge concentratie aan ijzer in de grond. We maken een sanitaire en koffiestop in Helmeringhausen. In de 'Winkel van Sinkel' in het dorp ( = 1 straat) vullen we de watervoorraad aan. Dan op weg naar Sesriem. Veel dieren gespot als oryxen, zebra's, springbokken. Maar .... in Sesriem komen we niet zomaar. Van Aus naar Sesriem alleen maar gravelwegen en wasbordjes. Dus: lekke band! Frans krijgt de moeren nauwelijks los, maar uiteindelijk een stuk steen langs de weg gepakt, beuken maar en ja, los. Hij vervangt professioneel de band. Zo'n steen doet wonderen. Dan nog 60 kilometer te gaan met een lekke reserveband. We komen in Sesriem en bij de lokale benzinepomp ontfermt zich een medewerker over onze 'flat tyre' en gewoon zoals wij een fietsband in het water dopen om te zien waar het gaatje zit! Hij vult het ding met een plug, controleert de andere banden en laat die ietwat leeglopen want de Bar moet rond 2 zijn op deze wegen. De kosten: 7 Euro + fooi. Spannend allemaal, hoor. Dan naar Sossusvlei Lodge, waar we logeren: een huisje waarvan de basis van leem is en de wanden van tentdoek. Het hele complex Sossusvlei Lodge heeft 45 bungalowkamers. Dan op het terras, de kleuren veranderen per minuut. We drinken een glaasje wijn dachten we. Wijn hier alleen per fles, maar zodra je die aangeschaft hebt bewaren ze die voor gebruik later bij het avondeten of voor op je kamer. Hoop dat het lukt dit verslag en de foto's te plaatsen. Anders .... geduld het lukt ooit.

Afstand: 340 km.
Temperatuur: 30 graden