Kleuren van de Kalahari - Reisverslag uit Kalkrand, Namibië van Frans Joke - WaarBenJij.nu Kleuren van de Kalahari - Reisverslag uit Kalkrand, Namibië van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Kleuren van de Kalahari

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

24 Juli 2016 | Namibië, Kalkrand

De kruiken hebben we uit bed gehaald. Het dekbed is warm genoeg. Na een uitstekende nachtrust en een prima ontbijt gaat de rondreis beginnen. Heerlijk dit vooruitzicht, iedere stap is nieuw! We verlaten het hotel, doen boodschappen voor onderweg: water, wat eetbaars etc. bij een moderne supermarkt en rijden daarna Windhoek uit. We volgen de B1 naar Rehoboth, goed asfalt en niet druk. Bavianen families steken de weg over, of verblijven en spelen langs de weg. We doen een fotostop bij de Steenbokskeerkring (Tropic of Capricorn) want als je in januari jarig bent moet je sterrenbeeld toch worden vastgelegd. Verder zuidelijk liggen Bethesda, Bethanie en Gideon, waar we nog langskomen later deze reis, oostelijker Bethlehem: hoe bijbels wil je het hebben. Allemaal oude missieposten, het zendeling gebeuren nam hier een belangrijke plaats in. We slaan bij Kalkrand af naar het oosten, bij Altes Farmhaus gebruiken we een drankje en sandwich. De aarde langs de weg wordt roder en roder. De enorme vogelnesten met meerdere familiehuizen (tot 600!) van de wevervogels zijn professionele bouwwerken. Aangekomen bij de lodge verloopt de incheck snel, we reserveren gelijk de eindmiddag safari en dan gaan we naar ons chaletje genaamd Giraf. Het huisje is gebouwd van hooibalen met dikke muren en ligt in een vallei tussen de zandduinen. We besluiten eerst even te gaan genieten van de uitzichten vanaf het terras en bewandelen de iets verderop gelegen heuvel. Laat in de middag op pad met de jeep. De Kalahari is een halfwoestijn, er valt meer regen dan in een echte woestijn. Het rode zandlandschap is nu droog, afgewisseld met steppen. Maar als het heeft geregend kleurt het landschap met grote bloementapijten. De Kalahari is grensoverschrijdend en ligt in zowel Namibie als ook in Zuid-Afrika en Botswana. Groot wild vind je hier niet, maar we spotten al snel kudu, oryx (spies- of gemsbok), dikdiks (kleine antilope) en struisvogels en heel veel soorten kleurrijke vogels. De oryxen kunnen overleven zonder te drinken, ze grazen vooral ’s nachts als de gewassen vochtiger zijn. We hopen ze veel tegen te komen deze reis want ze zijn echt heel sierlijk en fraai. Er zijn ook cheetahs in een apart en omheind gedeelte. Prachtige dieren! Tegen zonsondergang nemen wij plaats op de top van een rode zandduin, ontvangen een drankje en wat snacks en zien de zon ondergaan …. Een mooie belevenis, dit is al echt Afrika!
Het complex heeft ook een huisspringbok die tam is en naast ons huisje ligt. Zijn hoorns zijn voor de zekerheid wel voorzien van bescherming. De stokstaartjes spelen verstoppertje, als je in de buurt komt gaan ze hun ondergrondse holen in en komen verderop weer boven. 's Avonds na de maaltijd lopen we terug naar het huisje onder een kraakheldere sterrenhemel, ontelbaar zoveel. We maken het verslag vast gereed, maar plaatsen lukt hier niet. Kortom: so far so good.

Afstand: 260 km.
Temperatuur: 25 graden