Maanden, weken, dagen … - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Frans Joke - WaarBenJij.nu Maanden, weken, dagen … - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Maanden, weken, dagen …

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

20 Juli 2016 | Nederland, Utrecht

Op de planning voor 2016 stond een rondreis Zuid en Midden Noorwegen. Stond ja. Maar toen er een mail van KLM binnenkwam, waarbij de tickets met vertrek op doordeweekse dagen ook in het hoogseizoen zeer aantrekkelijk in prijs waren, kwam Namibië in het vizier.
Namibië staat al jaren op ons wensenlijstje, Andere Afrikaanse landen als Tanzania en Botswana ook, maar die hebben een ander prijskaartje en/of daar kun je beter niet zelf rijden. Dus op naar Afrika!. En ook nog Afrika ‘Anders’, niet een land met veel bush en wildparken maar wel met 2 woestijnen met rode duinen (Kalahari en Namib), een canyon, berg- en heuvellandschappen, Etosha Nat. Park en de Atlantische kust.

Maanden geleden hebben we de reis samengesteld en gereserveerd, weken terug gingen we ons er nog verder in verdiepen en begon het meer en meer te leven, momenteel de laatste dagen van werken en afronden, ’s avonds de bagage gereedmaken.
Tot snel vanaf het Zuidelijk halfrond, hopen we!

Reizen is driedubbel plezier:
- verwachting
- avontuur
- herinnering.
We zitten nog in het eerste stadium, vol verwachting van wat komen gaat.

Dan maar vast wat informatie over Namibië. Voor velen niet zo bekend.
Namibië: vroeger ook wel (Duits) Zuidwest-Afrika genoemd. Tot na de Eerste Wereldoorlog een Duitse kolonie, later onder Zuid-Afrikaans bewind inclusief de apartheidswetten. In 1990 werd het onafhankelijk en werd ook de apartheid afgeschaft.
De naam is afgeleid van de Namib = uitgestrekte vlakte.
Met 2,3 miljoen inwoners een zeer dun bevolkt land, zo ongeveer 3 per km2 (Nederland 495/ km2).
Het klimaat gedurende de winter –van mei tot oktober- is droog. Overdag warm en ’s nachts koel tot koud. Met 300 dagen zon per jaar is het land het hele jaar goed voor een reis.
De munteenheid is de Namibische Dollar N$, die is gekoppeld aan de koers van de Zuid-Afrikaanse Rand. Je kunt in Namibië dan ook betalen met ZA Randen, andersom niet. De koers is momenteel erg gunstig 1 N$ = ca. € 0,06.
Talen: officieel Engels, tweede talen Duits en Afrikaans.
Tijdsverschil: 1 uur vroeger dan Nederland.
Rijden: links, de doorgaande wegen zijn geasfalteerd, de rest onverharde en/of gravelwegen.