Haarspeldbochten - Reisverslag uit Bormio, Italië van Frans Joke - WaarBenJij.nu Haarspeldbochten - Reisverslag uit Bormio, Italië van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Haarspeldbochten

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

04 Augustus 2015 | Italië, Bormio

Vrijdag bezoeken we Peschiera del Garda, dat vlakbij onze accommodatie ligt: het heeft een vesting met een leuk, klein oud centrum waar je plezierig door de straatjes kunt wandelen. Ook het 8 km. verder gelegen Lazise bezoeken we en dat is zelfs hartje zomer een verademing, een ommuurd centrum met drie stadspoorten en een grote ‘piazza’ in het midden. Het kleine haventje is bedrijvig. We sluiten Lazise af met een ijsco: mascarpone caramello mmmmm daar kan de IJsselsteinse ijsman Luigi toch echt nog wat van leren! Deze vrijdag hadden we in principe afgesproken met Stefan & Giulia, maar Stefan kreeg van de week pas te horen dat hij vrijdag voor zijn werk op pad moest naar een behoorlijk ver weggelegen Italiaans oord. En dan ben je echt niet op een redelijke tijd thuis ... Afspraak verzet, houden we tegoed. Zaterdag 1 augustus vertrekken we naar de Dolomieten en wel naar de plaats Bormio. Onderweg regen, storm, bewolking en we rijden in de bergen ook letterlijk in de wolken. Best spannend, want het zicht is soms max. 20 meter. Dan over de Passo di Gavia (ruim 2600 meter) met minstens 20 haarspeldbochten en je bloeddruk stijgt acuut. Maar Frans loodst ons er veilig doorheen! Na aankomst zitten we aan de westkant van de Dolomieten, op de grens van het Parco Nazionale dello Stelvio en tevens vlakbij de grens met Zwitserland. Een comfortabel appartement in het vakantiehuis van Teo en Marianna. Een grote woning met 4 appartementen, wij kozen begane grond zodat we ook een tuin hebben. Modern en mooi ingericht, met uitzicht op de bergen, het stadje Bormio en de omgeving. Boodschappen gedaan, dat blijft toch altijd een leuke ervaring in het buitenland met al die andere artikelen. Proeven maar, soms smaakt het naar meer, soms valt het tegen. Zondag 2 augustus gaan we op pad. Het is droog, niet te warm maar bewolkt. De eigenaresse heeft ons allerlei ideeën aangereikt voor trips en we kiezen de 2 meren Laghi di Cancano. De tocht erheen is al een belevenis met weer enorm veel haarspeldbochten, maar nu is het goed weer dus geen angstige toestanden. We wandelen bij de meren en de omgeving is prachtig, ruige rotsachtige bergen vooral. Na afloop bij het toeristenbureau van Bormio informatie gevraagd en gekregen over wandelmogelijkheden en de Bernina Express, die trein vertrekt van Tirano (It.) naar St. Moritz (Zw.) door een mooi gebied. Willen we graag doen een van de komende dagen. Daarna heerlijk van de zon in de tuin genoten en de dag vloog weer voorbij. Maandag 3 augustus schijnt de zon al uitbundig in de vroege morgen. De 'alimentari' om de hoek is leverancier van verse broodjes voor ons, maar verkoopt werkelijk van alles. Broodjes mee, we rijden naar Santa Catarina en slaan af een zijweg de berg op. Aangekomen bij Rifugio Forni de bergschoenen aan en lopen richting gletsjer. Je merkt best dat je hoog zit ... Nadat we 3/4 van de heenreis hebben volbracht besluiten we terug te keren. Teveel hoogteverschil, te warm (rond 30 graden toch zeker) en we gaan niets forceren. Jammer, maar zo gaat dat. De omgeving waar we lopen is schitterend! De Forni gletsjer met een knalblauwe lucht op de achtergrond, de groene bergen, bruingrijze rotsen zijn prachtig! Onderweg werden we begeleid door honderden vlinders in allerlei kleuren en formaten, een aparte ervaring. Na de break rijden we naar de Passo di Gavia, nu in tegenstelling tot zaterdag met mooi weer én uitzichten! Bovenop de pas staat Madonna (Mariabeeld) als beschermheilige voor de fietsers. We komen op alle wegen veel wielrenners en mountainbikers tegen, respect voor hen want het is een zware klim. Zowel de Passo di Gavia als Passo dello Stelvio zijn bekende (beruchte) onderdelen van de etappe(s) van de Giro d'Italia. In 2013 is de hele etappe geannuleerd omdat de wegen nog niet sneeuwvrij waren en er barre weersomstandigheden waren. Nog even avondeten ingekocht en van de zon genoten totdat deze rond half 8 achter de bergen verdwijnt. Weer een mooie dag bijgeschreven, ondanks de niet voltooide rondwandeling.... Dinsdag begonnen met een kijkje bij het bovenop de berg gelegen Bormio 2000 (koud), wij zitten aan de weg daarheen. Een skigebied met mogelijkheid om per gondellift zelfs door te gaan naar Bormio 3000. Vele, vele pistes maar nu weinig sfeervol. Toen een rondje door het 'centro storico', het oude centrum van Bormio (warm) gedaan. Morgen is het plan naar Zwitserland af te reizen en gereden te worden naar St.Moritz. Later daarvan verslag en foto's.