Van de ene ansichtkaart in de andere - Reisverslag uit Mazama, Verenigde Staten van Frans Joke - WaarBenJij.nu Van de ene ansichtkaart in de andere - Reisverslag uit Mazama, Verenigde Staten van Frans Joke - WaarBenJij.nu

Van de ene ansichtkaart in de andere

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Frans Joke

11 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Mazama

11 augustus 2014: Van La Conner naar onze eindbestemming Mazama is 209 km. Het ontbijt van de b & b is uitgebreid Amerikaans. Courgette-banaan brood, pannenkoeken met bacon, verse perziken en slagroom. Wat een combinatie toch. Zo gaat dat hier. We verwijderen de slagroom ... en dan is het lekker. Verder kwark met verse vruchten. Met een volle buik vertrekken we met 19 graden, doen weer boodschappen en gaan op weg. Eerst nog door stedelijke gebieden en vlak, al snel rustiger, bochtiger en heuvelachtig. Dan arriveren we bij het Nationale Park. North Cascades Range is de ruggengraat van dit gedeelte van de USA. In USA noemen ze het park ook wel de American Alps. Het ligt op maar 200 km. van Seattle en is één van de onbekende natuurparken van de USA: North Cascades National Park. Naar de reden daarvan kunnen we na deze eerste dag in het park alleen gissen, misschien omdat er maar één weg dwars doorheen loopt, misschien omdat Washington State bekend staat als regenachtig, misschien omdat de South Cascades met bekendere berggiganten als Mount Rainier en Mount St. Helens hier niet ver vandaan liggen? De weg highway # 20 of North Cascades Hiway werd in 1972 voltooid en wordt ook wel ‘the most scenic mountain drive in Washington’ genoemd. Eerst rijden we naar het Visitors center in Newhalem en zoals te doen gebruikelijk in de States krijg je daar een heel goede indruk van wat we de komende tijd kunnen zien. Maquettes, kaarten, films, tentoonstelling met opgezette dieren, folders te over en vriendelijke rangers die al je vragen beantwoorden. Goed voorzien gaan we op pad. Wandelingen in soorten en mate. We stoppen bij Diablo Lake (groen) dat is fantastisch, Diablo betekent duivel, nou wij weten van deze duivel geen kwaad, het is een beauty! Dan vervolgen we naar Rainy Lake waar we een wandeling doen met uitzicht op het meertje, gletsjers en mooie bergtoppen. Vandaag doen we wat korte tochtjes, morgen de echte kuitenbijters. De boterhammetjes eten we bij de Skagit River waar men op zalm aan het vissen is in de snelstromende rivier. En als laatste doen we de lookout en looptrail van Washington Pass waarbij je schitterend ziet hoe hoog je bent en in de diepte de weg ziet kronkelen door de bergen, daar rijden wij later ook. Vlak voor Mazama springt er een hert voor de auto, maar Frans weet op tijd te remmen en het beest steekt rustig verder over. 's Middags komen we aan in Mazama, dat ligt aan de oostkant van de Cascades dus warmer en zo'n 30 graden. Maar onderweg in de bergen op hoogte is het heel netjes 20- 25. Mazama is onze eerste halte tijdens ons verblijf in deze streek en behoort tot Okanogan County (in Canada OkanAgan). Een klein dorp centraal gelegen als uitvalsbasis. De accommodatie voor de komende 3 nachten ligt in een bos en aan een meertje. Mooi ingericht, veel hout. Er zijn hier de afgelopen dagen wel felle bosbranden in de omgeving geweest, dus we ruiken de brandlucht nog en het is ook heiig. Hopen dat er wat regen valt (liefst 's nachts) zodat het helder wordt. Jullie zijn weer 'bij' en dank voor de reacties.